Den kritikerroste kammerfolk-trioen Slagr slipper sitt fjerde album "short stories" torsdag 23. april.

Slagr. Foto: Geir Dokken
Slagr. Foto: Geir Dokken
Slagr. Foto: Geir Dokken
Slagr. Foto: Geir Dokken
Cover til "short stories" av Slagr.
Cover til "short stories" av Slagr.
Slagr slipper sitt fjerde album, ”short stories”, om det lille mennesket og de små ting i vår store, travelt opptatte verden. De minner oss på at om man betrakter det lille med interesse, åpenbarer det seg ofte noe langt større. Malende bilder og moderne mystikk på gammel grunn preger den kommende plata til kammerfolk-trioen, som med sin fortryllende signaturklang av hardingfele, cello, vibrafon og stemte vinglass har skapt sitt eget unike univers. ”short stories” slippes 23. april og feires med en liten miniturné.

 

Bevisst kontrast

Kammerfolktrioen har fått merkelappen ”akustisk ambient” med musikk løselig basert på elementer fra norsk tradisjonsmusikk. En liten detalj får stort rom hos Slagr – en enslig skjør, skrøpelig tone fra en finger mot glass, fulgt av såre og varme strykeklanger i langsomme bevegelser. Musikken hviler heller ved et lite tåkelagt jorde ved elva enn å fly over et helt landskap, og slik sett er trioen et alternativ til rådende samfunnstrender.

- Jeg opplever Slagr som en bevisst kontrast til informasjonsoverbelastning, multitasking, og stadig økende tempo og flyktighet i alle deler av våre liv. Slagrs musikk inviterer til fokus og refleksjon, og kan fylle en viktig funksjon i menneskers liv. Slagr er på en måte arkaisk, men samtidig radikal, sier Amund Sjølie Sveen, vibrafonist og glasspiller i trioen.

Gjennom 10 år har Slagr utviklet og rendyrket sin særegne langsomme, dvelende og meditative instrumentalmusikk, og dette albumet er intet unntak.

- Vår spesielle besetning med hardingfele, cello, vibrafon og stemte vinglass gir oss en helt egen klang, men den gir oss også utfordringer. Det er ikke alltid lett å skape musikk som klinger fint for Slagr, og jeg liker motstanden – friksjonen – som ligger i det sårbare klangbildet vårt. Det er veldig spennende å jobbe innenfor et slikt begrenset format over tid, vi leter hele tiden etter uttrykk som gir nye fasetter og sjatteringer i musikken vår, og det arbeidet er minst like spennende nå som for 10 år siden, sier hardingfelespiller Anne Hytta.

Det forgjengelige og det værende

Musikken på ”short stories” er laget på grunnlag av en tekst, en novelle skrevet av forfatteren Hans Herbjørnsrud. Historien handler om Margit som levde for over 400 år siden. En liten kvinne i en stor verden, en liten fortelling blant mange. Hun ble husket lenge, men så glemt. Samhørigheten i det forgjengelige, bevegelige og det værende, bestandige, er et slags grunntema på albumet ”short stories” som ble spilt inn tre vinterkvelder på Toten.

– Det var en helt spesiell, nesten trolsk stemning i og rundt Hoff kirke da vi spilte inn plata tett oppunder jul. Snøen føyk rundt hushjørnene. Noen av låtene fant sin form sent på kvelden i stearinlys-skinn. Lydtekniker Jonas Niederstadts fintfølende og nøyaktige arbeid fanget opp denne stemningen, synes jeg, sier Sigrun Eng, tidligere cellist i Slagr som var med på innspillingen av ”short stories”.

Slippkonserter

I dag består Slagr av Anne Hytta, Amund Sjølie Sveen og cellist Katrine Schiøtt, og sammen har de nettopp spilt inn musikk til en dokumentar som skal gå på norske tv-skjermer til høsten.

– Jeg synes det er inspirerende å spille med så flinke musikere. Musikken er nydelig, og celloen min trives godt i denne konstellasjonen som er helt ny for meg, med hardingfele, glass og vibrafon. Jeg føler meg også godt tatt imot som det nye medlemmet i Slagr, sier Katrine Schiøtt. Nå gjør de seg klare for slippkonserter, og gleder seg til å presentere musikken og albumet for publikum.

Siden oppstarten i 2003 har Slagr gitt ut og deltatt på fem album; et som medmusikere på jazzpianist Andreas Ulvos soloalbum Softspeaker, et med Geirr Tveitt-sanger med gjestevokalist Camilla Granlien, og tre instrumentalalbum med egenkomponert musikk, hvor short stories altså er siste skudd på stammen. Slagr feirer utgivelsen og legger ut på en liten miniturné.

Turnédatoer:

Søndag 19. april – Nynorskens hus, Oslo

Onsdag 29. april – Oppegård kirke, Svartskog

Søndag 3. mai    – Bø prestegard, Bø i Telemark

 

FAKTA OM SLAGR:

”Trioen Slagr, med hardingfelespilleren Anne Hytta i spissen, leverer norsk musikk for et internasjonalt publikum. Sammen med slagverker Amund Sjølie Sveen og cellist Sigrun Eng leverer hun åtte komposisjoner som har mer til felles med Brian Eno enn Myllarguten. Nydelig instrumentert, med vibrafonlyden som smyger seg inn mellom cello- og feleklangen, beveger musikken seg i et landskap der det melodiske definerer harmonikken gjennom gjentatte fraser og utstrukket tid. Dette er moderne folkemusikk med eldgamle røtter.”

Maja Ratkje, Morgenbladet 

Anne Hytta fra Sauland i Telemark, bosatt i Oslo, er hardingfelespiller og komponist. I 2006 mottok hun Folkelarm-prisen for beste soloplate med debutplata “dag, kveld, natt”. I tillegg til å være hardingfelesolist lager Hytta musikk for blant andre Slagr, og en rekke andre ensembler og konstellasjoner. I mai 2011 debuterte hun med soloforestillingen Draumsyn med ny musikk for hardingfele og lysdesign sammen med lysdesigner Ingeborg S. Olerud.

Amund Sjølie Sveen født i Vadsø, bosatt på Svartskog utenfor Oslo, er slagverker og kunstner. Han jobber innenfor et bredt spekter av uttrykk – konserter, teater, performance og installasjon - ofte med musikalske uttrykk som del av en større performativ kontekst. Amund gjester jevnlig festivaler og konsertscener over hele Europa, og har mottatt Statens kunstnerstipend i 2005-06, samt i 2011. Slagr er hans reneste musikalske arena, der han spiller vibrafon og stemte glass, farget av hans bakgrunn fra samtidsmusikk.

Katrine Schiøtt er fra Vestnes i Møre og Romsdal, og bosatt i Oslo. Hun er klassisk utdannet ved Norges musikkhøgskole i Oslo, hvor hun studerte hos Aage Kvalbein og Geir Tore Larsen. I tillegg til klassisk musikk har hun også lang erfaring innen improvisert musikk, samtidsmusikk, jazz, pop, indie, og mer. Sammen med blant annet prisbelønte Angus og Julia Stone, Moddi og Therese Aune har hun turnert festivaler og konsertscener i Norge, Europa, USA og Australia. Hun spiller også med Zerkalo, Platform og Rudjord Ensemble foruten Slagr, og medvirker på en rekke plateinnspillinger til ulike artister.

Sigrun Eng er fra Vingrom i Lillehammer, og bosatt i Oslo. Som cellist dekker hun et uvanlig bredt spekter av sjangere; hun er aktiv innenfor både jazz, folkemusikk og improvisert musikk i tillegg til klassisk musikk. Hun var medlem i Slagr fra 2005 til 2015, og deltar på alle Slagrs utgivelser, inkludert Short Stories. Hun har dessuten gitt ut kritikerroste album med TOKSO, jazz-/folkemusikkensemblet Østerdalsmusikk, og er nå plateaktuell med Kurt Weill Ensemble. Sigrun har i tillegg deltatt på et antall plate- og filmmusikkinnspillinger som gjeste- og studiomusiker.

Emneord: 
Kommune: